Juf Lianne Polling over verbinding, vernieuwing en hoe je met aandacht en een goed gesprek het nieuwe schooljaar sterk begint
Voor deze juf voelt de eerste schooldag nog altijd als die gezonde spanning in de buik. ‘Dan weet ik: ik ben uitgerust en sta te popelen om weer te beginnen.’ Al bijna twintig jaar staat ze voor de klas, en toch blijft die eerste dag speciaal. ‘Een frisse start vól energie.’
Juf Lianne is allesbehalve een leerkracht die op de automatische piloot draait. Al aan het einde van het vorige schooljaar start ze haar voorbereiding. ‘Ik heb dit jaar opnieuw groep 4 en de eerste kennismaking is er al geweest. De naamkaartjes lagen voor de vakantie al klaar.’ Die vakantie benut ze bewust om op te laden. ‘Maar in de laatste week kriebelt het alweer. Dan lees ik me in en bereid ik me voor op de Gouden Weken, met veel aandacht voor groepsdynamiek. Dansjes en spelletjes: dat soort ‘energizers’ horen bij mijn start.’
Op de eerste dag verschijnt ze misschien in een kleurrijke outfit, niet gepland, wel typisch haar. ‘Ik trek in ieder geval iets aan waarin ik me fijn voel, mét sieraden natuurlijk. Expressie zit in mijn vezels. Net als muziek en creativiteit. Dat wil ik mijn leerlingen meegeven. Vroeger had ik zelf leerkrachten die me echt zagen. Dat gevoel van begrepen worden, dat wil ik ook geven. Wat ik in de eerste schoolweek belangrijk vind? In gesprek gaan. Hoe was je vakantie, wie ben jij en wat wil je leren. Daar begint het.’
Lianne hoopt dat ouders hun kroost in de zomervakantie ook lekker hebben laten niksen. ‘Geef kinderen de ruimte om zich te vervelen, zelf te denken, te spelen en te groeien.’ Ze vindt het belangrijk om kinderen te laten voelen dat je mag zijn wie je bent. De quote ‘het mooiste wat je kunt worden is jezelf’, draagt ze dan ook met alle liefde uit.
Naast haar werk in de klas blijft ze zich ontwikkelen. Ze volgt een master Social Work en doet onderzoek naar digitale geletterdheid. ‘Ik wil niet in een bore-out belanden. Zelf leren en groeien is zó belangrijk.’
Het mooiste compliment? Dat kwam van een oud-leerling die haar jaren later nog herkende: ‘U heeft mij de stomme-e geleerd.’ Een kleine les, een blijvende indruk. ‘Dat raakt me.’
Als juf Lianne één vak helemaal naar haar hand mocht zetten, zou het lezen zijn. ‘Leesmotivatie is de sleutel. Geen ‘moeten’, maar ontdekken wat je leuk vindt. Duolezen, koorlezen, werken met fantasie. Zolang het maar prikkelt.’
Of het nu met een high five, een boks of een glimlach is: juf Lianne ziet elk kind, elke dag weer. Vóór half negen heeft ze het raadsel van de dag al op het bord staan. Want prikkelen, kinderen de ruimte geven zélf na te denken, dat is haar tweede natuur.