Het voorwoord van deze allereerste Blos! magazine, geschreven door Maria Wijnands.
Van een hersenspinsel tot een fonkelnieuw magazine in de handen! Ik heb er al even eraan gesnuffeld, of hij net zo lekker ruikt als een nieuwe auto. Zo’n geurtje dat je onherroepelijk linkt aan nieuw, trots en momenten om te koesteren. Waar een portie lef, een lading doorzettingsvermogen en een droom al niet goed voor zijn. Laat me jullie meenemen door de weken die vooraf gingen aan deze allereerste Blos!
Ik heb een idee, riep ik op kantoor en ik zag iedereen nog nét niet onder zijn bureau wegduiken. Maar dit keer was het niet zomaar een enthousiaste ‘brainwave’, maar een goed doordacht plan. Ik wilde een magazine maken, speciaal voor vrouwen en dan helemaal lokaal. Want je wil je buurvrouw zien, iemand herkennen uit je omgeving of wellicht straks tegenkomen in de supermarkt en denken: hé was dat niet zij…
Benutten waar we goed in zijn: mooie verhalen maken en deze aanvullen met fantastisch beeld. Verhalen die inspireren, onderwerpen om over na te denken en mensen die van het papier af spatten, zonder dat zij gemaakt of geforceerd zijn.
Dit vullen we aan met lokale adverteerders. Allemaal hardwerkende ondernemers met een visie. Zij werken zonder uitzondering met passie en plezier. En wat hebben ze veel te bieden. Niet zelden kwam ik terug op kantoor en riep ik: hier moet ik heen. Want je kan hier fijn winkelen of op deze plek krijg je oprecht advies. Vakmanschap heb ik gezien, veel deskundigheid en ontzettend veel mensen getroffen die zich inzetten om het leven van een ander een stukje mooier of beter te maken. En dat alles met zoveel plezier. Ik hoop oprecht dat dat overkomt; het plezier. Van Blos! moet er een glimlach op je gezicht komen.
Dat is ook waar het woord Blos! me aan doet denken. Geloof mij maar, aan die titel ging een flinke speurtocht vooraf. We zochten naar dat ‘wow’! gevoel, het ‘fiet-fieuw’ van een losse flirt, het Drentse ‘moi’ van met je poten in de klei, overal binnen ‘kieken’, maar ook ‘kiek’ schoten we af. Het moest vrouwelijk zijn, fris, misschien ook wel wat feestelijk.
Blos! staat voor blosjes op de wangen. Blosjes van plezier, van inzet, van verwachting, van interesse. Zie deze Blos! als een boeket vol prachtige bloemen. Elk anders, uniek, veelzijdig. Zeker als je beter kijkt. Om blij van te worden, om van te genieten. Dus ga dat lekker doen met deze eerste editie van Blos! Dan ga ik die fantastische bloemen voor mijn neus zetten. Tot de volgende Blos!
Maria Wijnands-Hovingh is samen met haar man Wildo eigenaar van Uitgeverij Media Totaal Noord. Ze geven ook de huis-aan-huiskranten De Krant, De Streekkrant en de Krant van Tynaarlo uit. Dat de uitgeverij nog veel meer doet, is niet bij iedereen bekend. Zo maken de medewerkers ook websites, wordt er veel drukwerk verzorgd en social media kanalen ingevuld. Daarnaast maken ze ook magazines. Blos! magazine is de ‘nieuwste telg’ van deze krantenfamilie.